Аделаїда, до Василини. - Ви вчились у гімназії?
Василина. І скінчила.
Аделаїда. Бідна!
Василина. Чого?
Аделаїда. Скінчила ґімназію й живете на селі у простій мужицькій хаті.
Василина. Це прадідівська, у нас є гарний дім.
Аделаїда, до мішечка. - Чого тобі, Амішко? (Розпускає торбочку, звідтіля показується голова білої манюньої собачки.) Бідненька, як носика зморщила! Повітря негарне? Зараз поїдемо! (Тулить собачку до лиця.) Мішка моя хороша. (Цілує її.) Це ґраф привіз із Парижа й мені подарував. П’єр!
Петро, так кинувся, що мало не звалив матір, і підбіг до Аделаїди.
Аделаїда. Я задихаюсь, таке важке повітря.
Василина. Це пахнуть так васильки.
Аделаїда. Фі!... Мішка! Не кусай!... П'єр! Там нас ждуть!
Петро. Адечко мила, посидимо - ще ж рано.
Аделаїда. Зуби, як голки!... Як у вас багато рушників - ви, мабуть, усі тут умиваєтесь? Петро підійшов до матері.
Василина. Це для краси.
Аделаїда, притулила собаку до щоки. Ха, ха, ха! П’єр!
Петро, схоплюється й підбіга. - Що, Адечко?
Аделаїда. Їдем. Ай!
Тетяна. Що там?
Аделаїда. Противна Амішка вкусила за вухо! Запиха собачку в мішок. Сиди там, зла фуріє... П’єр! Їдем!
Тетяна. Що це ти, невісточко моя золота? Плюнула через поріг, та й з хати?
Петро. Мамочко, голубочко, вибачте, що я до вас на хвилиночку...
Тетяна. Як на хвилиночку? Що ти говориш, мій сину?
Петро. Бачите, Адя давно запрошена до ґрафа. Вона вчилася разом із його дочкою, а та сьогодні імениниця, так нас там ждуть обідати... Я, мамо, завтра заїду.
Аделаїда. П’єр!
Петро, біжить до неї. - Та посоромся хоч рідні!
Тетяна. Петя!
Петро повертається до матері.
Аделаїда. П’єр! (Петро прибігає.) Їдем, а ні, то я сама поїду.
Тетяна. Боже, мій, Боже мій! (Хлипає.)
Макар. Стара, годі! Коли запрошено до ґрафа, то нехай іде! Може, там кращий обід!
Петро, до батька. - Не то що... А запрошено... якось... знаєте... обіщали! Коней вислали... син ґрафа сам зустрічав...
Аделаїда, йде до дверей. - П’єр!
Петро, хапав шинелю. - Я зараз!
Аделаїда, робить загальний поклін. - Прощайте! (Цілує Василину.) Мені вас жаль!
Василина. А мені Петі жаль!
Аделаїда. П’єр! Уже нерано, там ждуть. (Вийшла. Петро наскоро цілує матірь, батька, біжить до дверей, вертається, хоче попрощатися з Карпом.) Чути: П’єр! Він кидається з хати, приговорюючи: «Завтра заїду, завтра заїду, завтра»... П’єр!
Карпо, Ехе-хе! Ускочив!
Тетяна. Сину мій, петрусю, дитино моя дорога, занапастив ти свою голову! Плачучи, йде надвір.
Макар. Оце невісточка!
Іван. Чучу! Свинота!
Завіса.
ДІЯ IV.
Кабінет.
ЯВА І.
Михайло, читає ґазету. - От тобі і старший писарь Іван Барильченко! Первокласний артист, усі ґазети в один голос славлять. І за такий короткий час - усього два роки! Входить Наташа.
ЯВА II.
Михайло й Наташа.
Наташа. Я думала, що тут хто-небудь є, а це ти сам з собою говориш!
Михайло. Читав ґазети! І вичитав приятну новину. Я тобі, Наташа, не говорив іще: у мене є брат, так, знаєш, невдаха, недоучка, босяк по характеру... розумієш: босяк! І тепер раптом знаменитість! Первокласний артист за короткий час! Талант, і попав на свій шлях.
Наташа. Милий артист, босячок! Як би я хотіла його бачити! Де ж він?
Михайло. В Москві пожинає лаври! Щасливий: незалежність, лаври і гроші.
Наташа. Ох, як я люблю артистичне життя. Я перше хотіла бути артисткою, так татко...
Михайло. О, ти мала б поспіх - ручаюсь! Красива женщина й без таланту на сцені має більший поспіх, ніж некрасива з талантом.
Наташа. Хіба я гарна?
Михайло. Ти сьогодні гарна, як майський ранок!
Наташа. Тільки сьогодні?
Михайло. Що-дня, раз-у-раз ти гарна; а сьогодні особливо! І як тобі личить ця нова причіска, і ґепюри на рукавах, і...
Наташа. Ну... (Затуля йому рот рукою.)
Михайло, цілує руку. - Так щоб така красавиця не мала на сцені поспіху? Зарані б поручився...
Наташа. То так тобі здається, бо ти сам у хорошому настрою: іменинник, статський совітник і інспектор!
Михайло. Це ти, моя зірко, така щаслива, це через тебе посипалося стільки життєвих удач на мене.
Наташа. Чого ж я? Особі твої заслуги, твоя докладна записка... ...